در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

تحریم نفتی، قدم‌ کوچک اما موثر جهان اسلام  

لازم است که کشورهای اسلامی در واردات و صادارتی که از طریق کشورشان انجام می‌شود به بازنگری بپردازند و دست کم برای حمایت از مردم بی‌گناه غزه قدم‌ کوچک اما موثری بردارند‌.‌
کد خبر: ۱۴۲۸۹۹۲
نویسنده سعدالله زارعی | کارشناس مسائل غرب آسیا

تحریم نفتی، قدم‌ کوچک اما موثر جهان اسلام  

بیش از چهار هفته از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد و این روزها ‌ بخشی از جهان اسلام به ‌خط مقدم درگیری بین غرب و اسلام بدل شده است. به  عبارت دیگر این روزها‌ غزه سرزمین کوچکی است که‌ به مهد فرود هزاران تن بمب و سلاح تبدیل شده است و این جنایتی مشترک است که با همدستی ‌ کشورهای‌ غربی مانند آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ‌ رژیم غاصب صهیونیستی در حال انجام است.

در واقع این روزها رژیم صهیونیستی وارد چرخه‌ای از جنایت عریان و شدید شده است و همه کنوانسیون‌های مربوط به جنگ را زیر پا گذاشته و در حال قتل عام مردم بی‌گناه و مظلوم غزه است.

تحریم نفتی، قدم‌ کوچک اما موثر جهان اسلام  

لازم به یادآوری است که این جنایات در غزه از سوی  رژیمی غاصب در حال انجام است، رژیمی که هیچ ابایی از بمباران بیمارستان‌ها نیز ندارد. این اتفاق مانند این است که‌ دزدی وارد خانه‌ای  بشود و  زن و بچه‌ صاحبخانه را نیز زیر بار کتک بگیرد. در چنین وضعیتی تکلیف دیگران اما مشخص است و آنها باید با ابزارهایی که در اختیار دارند این روند وقیحانه را متوقف کنند.

در این بین جهان اسلام نیز باید برای دفاع و حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه تدابیر لازم را به کار گیرد. به این منظور امکانات ‌ جهان اسلام ‌باید در این جنگ نابرابر برای دفاع از اسلام و مسلمین به کار گرفته شود. یکی از امکاناتی که جهان اسلام می‌تواند از آن استفاده کند این است که راه صدور نفت و کالاهایی را که در اختیار دارند به رژیم صهیونیستی مسدود کنند.

مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیر خود به این نکته پرداخته‌اند؛ ایشان‌ لزوم بسیج دنیای اسلام، پافشاری دولت‌های اسلامی بر قطع فوری جنایات و بمباران‌ها در غزه را ضروری خواندند و از این دولت‌ها خواستند راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را مسدود و با آن رژیم همکاری اقتصادی نکنند‌.

به این ترتیب جهان اسلام باید چنین رویکردی در پیش بگیرد، چون این حداقل کاری است که ‌می‌توانند برای دفاع از مردم بی‌گناه غزه انجام دهند. فراموش نکنیم که کشورهای غربی این روزها برای حمایت از رژیم صهیونیستی ناو، اسلحه، تجهیزات ‌و نیروی نظامی ‌ به این کشور غاصب ارسال می‌کنند. به عبارت دیگر‌ کشورهای غربی برای حمایت از رژیم صهیونیستی هرکاری انجام می‌دهند و تلاش‌های آنها به کمک‌های اقتصادی محدود نمی‌شود.

‌بنابراین به برخی از کشورهای اسلامی باید یادآور شد که برای  حمایت و دفاع از مردم غزه فرصت را از دست ندهند و اقدامات لازم را انجام دهند‌. دست کم اگر آنها قادر به کمک‌های جدی نیستند از لحاظ اقتصادی می‌توانند روند ارسال نفت و ارزاق را به رژیم صهیونیستی متوقف کنند. علاوه بر این می‌توان کالاهایی را که مبدا آنها رژیم صهیونیستی است یا به نوعی از طریق فروش آنها این رژیم سود به دست می‌آورد، تحریم کنند.  

به این ترتیب لازم است که کشورهای اسلامی در واردات و صادارتی که از طریق کشورشان انجام می‌شود به بازنگری بپردازند و دست کم برای حمایت از مردم بی‌گناه غزه قدم‌ کوچک اما موثری بردارند‌.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها